Gå tilbake

PEAK POLAR fra vestfold løser kritiske utfordringer med 3D teknologi del 1

Hvem hva hvor? 

Peak Polar består av en gjeng innovative, kreative og løsningsorienterte mennesker som i flere år har utviklet og nå produserer ulike transportsystem for pickup og henger som gir kunden mulighet til å bruke bilen fleksibelt og bygge transportsystemet opp etter eget behov med den innredning som passer til sitt bruk.

Teamet består av blant andre av (fra venstre) Andreas Rist, Vegard Fjalestad og Øystein Gunneng. Disse tre skaperhodene holder til i Stokke i vestfold.

Med hurtigfestet DockLock, som er en del av et «patent pending» profilsystem som Peak Polar har kalt ArcLock, kan systemet enkelt og raskt tas av og på bilen, eller flyttes til annen bil eller henger slik at man sparer både bil, tid, drivstoff og miljø.

Peak Polar
Eksempel bil
Et av mange systemer festet med ArcLock

Tilpasning, kostnad og oppstartspress

Peak Polar har en kjempeutfordring over seg der alt skal balanseres perfekt. For gründerne der ute som leser så vet de også hvor mye man skal ta høyde for slik at alt klaffer korrekt.

De store utfordringene Peak Polar har nå er 

  • Ressursbruk ved tilpasning av system til flere bilmodeller
  • Generell datainnhenting for fremtidig utstyr på bilmodeller
  • Prototypebygging og kostnad rundt dett

Med dette tatt i betraktning, må de fortsatt tilpasse og produsere fester som passer på alle biler. Toyota, Ford, VW, med flere.

Tradisjonelle målemetoder er unøyaktig og gir rom for feil. Det ble også mye «frem og tilbake» med måling og tilpassing.

Rist tok ringerunden og kontaktet blant andre STRATUM3D.
Etter mange spørsmål og diskusjon, NDA-avtaler, prøving og testing ble valget til slutt en Laser Scanner fra Shining3d levert av STRATUM3D.

Valget falt på dette etter en totalvurdering av kvalitet, brukervennlighet, nøyaktighet og ikke minst prisen. Her scoret Shining3D svært bra overall.

Laserscanneren leverer ypperst høy presisjon, også på store deler som var kritisk for design av ArcLock fester. Med blå laser trenger man ikke bekymre seg for blanke overflater eller mørke detaljer der begge er vanlig på bil. Derfor trenger de heller ingen Scan-Spray. 

Ford Raptor med markers
Shining3d Freescan

Scanprosessen:

Med laser scanneren plasserer man markører på objektet. Dette er nødvendig for den å beholde den høye nøyaktigheten som starter på 0.02mm.
Scandataen er svært pålitelig og det gjør det til å drøm å bruke som referanse når man designer festepunktene. 

Øystein Gunneng

Software til scanneren var også så lett å bruke at alt var selvforklarende.

Selve prosessen fra A-Å med å plassere markers, rigge opp utstyr og scanne ønskede punkter tok ca 2-3 timer per bil. 

Dataen som ble hentet ut ble meget detaljert og presis.
Scandataen importerer Øystein til Solidworks for å tilpasse festene.

3D scan
3D scan

Perfekt fit design blir lett nå som de har referanser som er nøyaktig og ikke minst gjør jobben av design enkelt.

«Det føles nesten ut som å jukse. Vi scanner én gang og scandata ligger bare på pcen. Vi trenger ikke gå til og fra flere ganger med tradisjonelle måleverktøy. Presisjonen er også utrolig», sier Øystein.

3D scanning er definitivt et verdifult verktøy for PEAK POLAR for å løse oppmåling og design utfordringene. 

Utfordringer stopper dessverre ikke der. Neste steg er å produsere opp tusenvis av plast-deler til produksjon. Den store utfordringen her er kapital til sprøytestøpe-former som de ikke er sikre på blir endelig sluttprodukt.

Les Del 2 i høst når vi ser på hvorfor og hvordan PEAK POLAR bruker SLS 3D-printer fra Sintratec for å raskt lage tusenvis av deler som må verifiseres av kunder, før de kjøper sprøyteformer. 

Høres dette spennende ut? Kontakt oss i STRATUM3D så vi kan hjelpe dere med prosessen og velge hvilke type teknologi som er best egnet til deres bruk! 

Ønsker dere å komme i kontakt med PEAK POLAR? Send mail til post@peakpolar.com

Kontakt oss