Gå tilbake

Flyproduksjonsselskap bruker SHINING 3D FreeScan UE Pro for seilflykvalitetskontroll

Når flyprodusenter trenger å utføre sofistikert kvalitetskontroll og dokumentere sine håndlagde strukturer for fremtidig bruk i design og modifikasjoner, forstår de at håndholdte 3D-skannere vil være det ultimate svaret.

Verktøy som brukes: FreeScan UE Pro, EinScan HX

 

Siden Akaflieg Stuttgart ble grunnlagt i 1926, har hundrevis av potensielle ingeniører vært involvert, og flere luftfartspionerer har bygget sitt første fly på Akaflieg. I løpet av de siste tiårene har mange prototyper blitt utviklet under entusiastiske Akaflieg-medlemmer. Noen av disse utviklingene har hatt en avgjørende innvirkning på flykonstruksjonen. AK-X fra den akademiske luftfartsklubben Karlsruhe er et veldig progressivt seilflyprosjekt.

Som et seilfly med en uvanlig formet flykropp, har AK-X mange buede overflater og er vanskelig å måle på tradisjonelle måter, så Dominic, prosjektlederen tok kontakt med 3D Scan Academy for å kvantifisere avvik for fremtidig utskifting av deler ved hjelp av en 3D-skanner , og for å arkivere denne datainformasjonen.

Ved å bruke FreeScan UE Pro, skannet ingeniører fra 3D Scan Academy flyrammen for å se avvikene sammenlignet med CAD. Siden produksjonsprosessen innebar mye manuelt arbeid, kunne de håndplasserte delene kontrolleres mot den skannede 3D-modellen for å se om det ble produsert store avvik. I tillegg bygde ingeniørene flykroppen med forskjellige dekketykkelser som ikke alle ble registrert i CAD. Gjennom nøyaktig skanning med FreeScan UE Pro ble de forskjellige tykkelsene registrert til fordel for fremtidige deler som fortsatt er i designprosessen.

I tillegg skannet ingeniørene det indre av vingen for å registrere kontrollene i vingehuset. Disse journalene ble oppbevart som dokumentasjon. Som et nøyaktig måleverktøy integrerer FreeScan UE Pro en ny generasjon kikkertfotogrammetrisystemer som nøyaktig kan måle komplette 3D-data til store flykropper og vinger.

Når det gjelder teksturer, bruker ingeniører EinScan HX for skanning, som i tillegg til tilfredsstillende skanningseffektivitet og nøyaktighet har et innebygd fargekamera som gir teksturskanning for AK-X for å kunne se forskjellige oppleggsretninger og bedre identifiserer materialer.

Deretter importerte Dominic de skannede dataene til inspeksjonsprogramvaren for å se om flykroppen og vingene de produserte samsvarte med CAD-tegningene. Heldigvis var de fleste av dem grønne, og ingen av dem ga mye avvik. Noen håndspor ble også ansett som rimelige modifikasjoner. «Med 3D-skannere som inspeksjonsverktøy sparer vi oss for mye manuelt arbeid i konstruksjonen fordi vi bedre kan tilpasse delen til den helt fra starten», sier Dominic, «og må gjøre mindre sliping, mindre manuelt arbeid og mindre måling.»

Takket være koordineringen mellom FreeScan UE Pro og EinScan HX i dette prosjektet, ble kvalitetskontroll og dokumentasjon av de håndlagde strukturene utført effektivt. Sammenlignet med tradisjonelle målemetoder, garanterer den digitale tilnærmingen definitivt nøyaktighet og øker hastigheten på hele arbeidsflyten.

«Som du har sett, var vi virkelig i stand til å trekke mye fra disse 3D-skanningene,» legger Dominic til, «og dette vil spare oss for mye arbeid i fremtiden.»

For den fullstendige casestudien, gå til: https://www.youtube.com/watch?v=39ooSq-lwTg&t=154s
Bilder og videoer er opphavsretten til den opprinnelige forfatteren, hvis det er noen brudd, vennligst kontakt for å slette.