Den kongelige nederlandske marinen investerer i
INTAMSYS 3D-skrivere for on-demand-utskriftsreservedeler

Nederlands marine container

Dato: 10/07-22
Case fra INTAMSYS oversatt til norsk.

3D-printing blir mer og mer en nøkkelteknologi for den nederlandske marinen. Ved å 3D-printe deler om bord på fregatter vil de være mindre avhengige av komplekse logistikkoperasjoner.

Den siste utviklingen er AMCOD, et mobilt reparasjonssenter integrert i en standard fraktcontainer. Innen en time etter installasjon hvor som helst i verden, kan forsvarsenheter starte 3D-printing av polymerdeler.

I denne AMCOD brukes INTAMSYS FUNMAT PRO 410 3D-skriveren til å skrive ut reservedeler som er utsatt for både mekanisk og termisk påkjenning. Når et nederlandsk marinefartøy forlater havnen i Den Helder, én time ovenfor Amsterdam, på et oppdrag, er det rundt 30 000 reservedeler om bord. Disse er nødvendige for å holde skipet operativt i den tiden oppdraget varer. Disse delene varierer fra høykvalitets motordeler til deksler for dusjavløpet, beskyttelsesdeksler for raketter til ugressfiltre for kaldtvannsmaskiner.

PRO-410

PPSU

«Hvis vi kunne skrive ut ti prosent av disse 30 000 delene, vil vi redusere logistikkfotavtrykket vårt dramatisk,» sier Max Nijpels, som jobber ved Expertise Center Additive Manufacturing (ECAM), et innovasjonslaboratorium innen Directie Materiële Instandhouding (DMI), vedlikeholdsavdelingen til Royal Dutch Navy.

Reservedeler av høyere kvalitet

MARAMEX, den interne marineplattformen for utveksling av 3D-filer, skriverinnstillinger og beskrivelser, inneholder allerede flere hundre komponenter som er testet og validert.
Det ECAM-trente marinepersonellet om bord kan reversere deler selv hvis de ikke er tilgjengelig for nedlasting på «Thingiverse of the Navy». Så langt er dette ikke-kritiske deler, som PLA som materiale er tilstrekkelig for.
ECAM ønsker nå å gå et skritt videre. Derfor har den investert i tre høytemperaturkompatible 3D-printere fra INTAMSYS: én gang FUNMAT HT, grunnmodellen, og to ganger FUNMAT Pro 410, industriversjonen.

Max Nijpels: «Vi ønsker å trykke reservedeler som kan brukes i for eksempel motorrommet, hvor temperaturen kan stige kraftig. Eller i applikasjoner der delen utsettes for tyngre mekanisk påkjenning”.
Dette krever 3D-printing med avanserte polymerer som Polycarbonate, PEKK og PEEK og nylon fylt med karbonfiber.
De tre INTAMSYS FUNMAT-skriverne ble kjøpt til dette formålet. «Disse vil fungere sammen med standard FFF-skrivere. Der de svikter når det gjelder utskriftsmateriell, vil vi bruke de nye 3D-printerne”.

reservedel i ULTEM

Åpen plattform og stabile utskriftsresultater

For den nederlandske marinen var tre kriterier viktige ved valg av en høytemperatur 3D-skriver: åpen plattform; fritt materialvalg og like enkel å betjene som en standard FFF-skriver for PLA, med et pålitelig resultat.

Max Nijpels: «INTAMSYS 3D-printerne lar oss skrive ut med polykarbonat eller PEKK like enkelt som med PLA, takket være at byggekammeret er oppvarmet til 90 grader. Printerprodusenten har funnet den rette balansen når det gjelder temperaturkontroll slik at temperaturen er høy nok til å hindre vridning og tilstrekkelig avkjøling for å sikre god vedheft av lagene og for å hindre at delen kollapser på grunn av overoppheting”.

Åpenhet nødvendig for prosessertifisering

Den åpne plattformen til INTAMSYS høytemperaturkompatible 3D-printere er et annet avgjørende kriterium for den nederlandske marinen. Skriverprodusenten tilbyr kunder å bruke validerte filamenter fra store produsenter, men de kan også velge filamenter fra forskjellige merker og utvikle sine egne innstillinger. Sjøforsvaret ønsker å være helt uavhengige for valg av materialer. «Vi ønsker å gå til prosessertifisering i fremtiden. For noen deler er Loyyds / DNV-sertifisering nødvendig. For dette må vi vite hvilke råvarer som brukes i filamentet, forklarer Max Nijpels. INTAMSYS tilbyr dette frie materialvalget fordi brukeren kan stille inn alle parameterne selv i 3D-printeren. Når disse er fikset, eller marinen adopterer profilen til en av INTAMSYS’ partnere, er 3D-utskrift med disse høykvalitetspolymerene like enkelt som med PLA. Akkurat det marinen er ute etter for i felt dreier alt seg om operativt
brukervennlighet.

AM-beholder

For å være enda mindre avhengig av logistiske forsyningskjeder, har ECAM utviklet AMCOD for alle forsvarsenheter i Nederland: Additive Manufacturing Container for Defence. Denne inneholder INTAMSYS PRO 410, den industrielle 3D-skriveren med høy temperatur, som inkluderer en filamentbrønn med kjøling og tørking og doble skrivehoder. I en fraktcontainer, utstyrt med klimaanlegg, ventilasjon og en UPS for å hindre svingninger i topplasten til generatoren som forstyrrer 3D-printerne, er det opprettet to CAD-arbeidsstasjoner og det er tre FFF-skrivere, inkludert INTAMSYS PRO 410. AMCOD kan installeres og være i drift innen en time. På denne måten er Marine Corps på oppdrag hvor som helst i verden ikke lenger avhengig av komplekse logistiske forsyningslinjer, men kan skrive ut sine egne reservedeler, som kan brukes umiddelbart takket være den robuste utskriftsprosessen til INTAMSYS-skriverne.